FANDOM

Maxresdefault-1

Ludzkie oko jest jednym z najbardziej złożonych i wyrafinowanych wynalazków natury. Naprawdę fascynujące jest to, co twoje oko robi, kiedy przetwarza światło, w impulsy elektryczne. Dzieje się to za pomocą światłoczułych receptorów w siatkówce.

Istnieją dwa rodzaje tych receptorów. Czopki i pręciki. Czopki są odpowiedzialne za kolor obrazu. Skupiają się w środkowej części siatkówki. Patrząc wprost przed siebie, zazwyczaj dostrzegasz tylko to, co pokazują ci czopki. Pręciki odbierają tylko czerń i biel. Ale są o wiele bardziej czułe na światło i lepiej wykrywają ruch. Jest to przyczyną ciekawego zjawiska.

Jesteś na zewnątrz w piękną noc. Kątem oka zauważasz jasną gwiazdę. Kiedy obracasz się w jej stronę, znika. Dzieje się tak dlatego, że to, co zobaczyłeś kątem oka, zostało przekazane przez pręciki. Gdy się odwróciłeś, gwiazda znalazła się w polu widzenia czopków, które nie są na tyle czułe, aby zarejestrować światło z gwiazdy. W pewien sposób nie widzisz tego, co już zobaczyłeś.

Oko widzi więcej, niż ci się wydaje.

A teraz pomyśl o tym, jak ostatnio zobaczyłeś coś kątem oka. Zamazany obraz poruszającego się obiektu. Kiedy się odwróciłeś, już zniknął. Następnym razem się nie odwracaj. Twoje pręciki chcą ci coś pokazać.

Tłumacz: Pan Cube Źródło: [1]

Więcej z Fandomu

Losowa wiki