FANDOM

Przechwytywanie.png

Najprawdopodobniej autor

Muzyczne kompozycje węgierskiego artysty Rezső Seressa okryte są złą sławą. Podobno każdy, kto słuchał jego utworów, po jakimś czasie zaczynał myśleć o samobójstwie lub z niewyjaśnionych przyczyn odbierał sobie życie. Melancholijne melodie szalonego kompozytora opowiadają o nieszczęśliwej miłości. Niechlubnym i zarazem najsłynniejszym utworem Seressa jest „Gloomy Sunday” - Ponura niedziela.

Dzieło powstało w 1933 roku. W niedługim czasie wywołało falę samobójstw. Według krążących hipotez każdy, kto jej słuchał, prędzej czy później podejmował próbę samobójczą. Podobno tylko na samych Węgrzech po wysłuchaniu piosenki Gloomy Sunday miało odebrać sobie życie ponad 100 osób.

O szaleńczej twórczości węgierskiego kompozytora rozpisywały się czołowe europejskie gazety. Napisano na ten temat, aż 278 artykułów w niemieckich, włoskich, francuskich i szwajcarskich gazetach. Po publikacjach uznano, że twórczość Seressa uchodzi za iście szarlatańską, a w czasach komunizmu zabroniono muzykowi występować publicznie. Sytuacja zmieniła się, gdy na Węgrzech rozluźniono swobody mieszkańców i władze zezwoliły Seressowi ponownie na występowanie przed publicznością.

Ostatnim miejscem, w którym można było posłuchać kompozycji kontrowersyjnego muzyka była restauracja Kispipa w Budapeszcie.

Grał tam do ostatnich swoich dni, ponieważ w 1968 r. popełnił samobójstwo, skacząc z balkonu.

Słuchasz na własne ryzyko

Więcej z Fandomu

Losowa wiki