FANDOM

To moja 1 pasta, więc może być słaba, powodować biegunkę i wymioty

Elvis presley - in the ghetto02:42

Elvis presley - in the ghetto

full

Ostatnio zacząłem interesować się Elvisem Presleyem. Słuchałem jego energicznych i szybkich piosenek, coś wtedy odczuwałem; były to jakby nagłe wybuchy szczęścia. I wtedy natrafiłem na utwór "In the Ghetto".

Miał powolną rytmikę, był jakiś dziwnie przytłaczający, niespodobał mi się. A jednak zacząłem go sobie tłumaczyć. Było to o dziecku mieszkającym w getcie, dziecku pozbawionym matczynej opieki. Opinie na temat utworu były takie: "Smutne", "Wzruszające", czy wreszcie "Szkoda mi Żydów". Nie rozumiałem tego. W końcu to tylko piosenka, a Żyd to Żyd. Sama mi się wydawała żenująca.

Następnego dnia mi się coś śniło. Widziałem Presleya wchodzącego do mojego pokoju. Mówił: "To, co było w mojej piosence, było prawdziwe... Getto to smutek i bieda...". Nagle się obudziłem. Wydało mi się to dziwne. Po za tym, co się tak wszyscy tym gettem przejmują? Zwykła izolatka dla Żydów.

W szkole, przyszedł do nas weteran wojenny na historię i opowiadał, co widział w getcie. Nie słuchałem tego, co mówił, tylko jeszcze bardziej się zdenerwowałem, no bo co w tym getcie jest niby tak strasznego? Za komuny wszystko kupowali na kartki, w sklepach pustki...

Wieczorem, rodzice oglądali serial wojenny. Wtedy chciało mi się wybuchnąć. Poszedłem spać wściekły. Rano, po obudzeniu się spojrzałem na mój pokój; nie było komputera, sprzętów, wszystkich moich modeli samochodów, książek. Po prostu NICZEGO nie było! Sądziłem, że to sprawka brata. Po wyjściu na dwór, to, co ujrzałem, wprawiło mnie w strach. Wszędzie było dziwnie szaro. Kamienice były w opłakanym stanie, po ulicy biegały smutne i wychudzone dzieci, natomiast kobiety z niemowlętami też wyglądały nie lepiej... 

Spojrzałem na siebie; byłem ubrany dokładnie tak samo jak oni! Stara, podarta koszula, brudne spodnie... Zrozumiałem wtedy, że jestem w getcie. Byłem okropnie głodny. Poprosiłem moją mamę o śniadanie; ta rzuciła mi tylko kawał czerstwego chleba.

A więc to kara za moją postawę... Do getta wjechali Niemcy i kazali nam wchodzić do ciężarówek. W podświadomości usłyszałem głos Elvisa: "In the ghetto..."

Więcej z Fandomu

Losowa wiki